The Belgian Fashion Awards

De Fashion Awards erkennen en vieren talent en creativiteit in de Belgische modewereld

21 november | Handelsbeurs | Antwerp

De ‘Belgian Fashion Awards’ worden sinds 2017 jaarlijks georganiseerd door Flanders DC, MAD Brussels, WBDM, Knack Weekend en Le Vif Weekend. Deze awards werden in het leven geroepen om zowel in binnen- als buitenland de reputatie, de creativiteit en diversiteit van Belgische mode in de schijnwerpers te zetten. Hierbij willen we ook aandacht schenken aan wie achter de schermen werkt en een podium geven aan minder gekende namen en nieuw talent. Jaarlijks zijn de awards een momentum om Belgische mode te vieren, elkaar te ontmoeten en de banden binnen de hele creatieve sector aan te scherpen. Naast surrealistisch, bescheiden, hardwerkend, avant-garde en no-nonsense, tonen we dat Belgische mode ook staat voor onafhankelijkheid, persoonlijkheid en duurzaamheid. Bij de Belgian Fashion Awards geven we de anders zo bescheiden modesector een stem.

The Belgian Fashion Awards

De Fashion Awards erkennen en vieren talent en creativiteit in de Belgische modewereld

21 november | Handelsbeurs | Antwerp

De ‘Belgian Fashion Awards’ worden sinds 2017 jaarlijks georganiseerd door Flanders DC, MAD Brussels, WBDM, Knack Weekend en Le Vif Weekend. Deze awards werden in het leven geroepen om zowel in binnen- als buitenland de reputatie, de creativiteit en diversiteit van Belgische mode in de schijnwerpers te zetten. Hierbij willen we ook aandacht schenken aan wie achter de schermen werkt en een podium geven aan minder gekende namen en nieuw talent. Jaarlijks zijn de awards een momentum om Belgische mode te vieren, elkaar te ontmoeten en de banden binnen de hele creatieve sector aan te scherpen. Naast surrealistisch, bescheiden, hardwerkend, avant-garde en no-nonsense, tonen we dat Belgische mode ook staat voor onafhankelijkheid, persoonlijkheid en duurzaamheid. Bij de Belgian Fashion Awards geven we de anders zo bescheiden modesector een stem.

Belgian
Fashion
Awards

De Fashion Awards erkennen en vieren talent en creativiteit in de Belgische modewereld.

The Jury Prize

beloont een Belgische ontwerper of ontwerpster of werkzaam voor een Belgisch modehuis. Het werk voor eigen naam of voor een modehuis weet de jury te bekoren. Deze prijs honoreert het parcours van de ontwerper of ontwerpster en wordt voorgedragen door de leden van de officiële jury.

Professional of the year

wordt uitgereikt aan een Belgische ontwerper of ontwerpster werkende in België waarvan het werk voor eigen naam of voor een modehuis op de jury indruk heeft gemaakt gedurende de voorbije 12 maanden.

Emerging talent of the year

wordt toegewezen aan een jong talent of Belgisch label actief in België met een sterk concept of een grote creativiteit. De winnaar moet maximum 3 jaar actief zijn met een eigen collectie in het professionele milieu. De winnaar ontvangt een cash prijs van € 5.000.

Fashion brand of the year

is een publieksprijs waarvoor Belgische merken zich kandidaat kunnen stellen. Het groot publiek kan via www.belgianfashionawards.be haar favoriet kiezen uit een finale selectie van 10 Belgische merken, nauwkeurig geselecteerd door een Professionele jury. Het merk met de meeste stemmen wint de publieksprijs.

Vote now

Designer of the year

wordt uitgereikt aan een Belgische ontwerper of ontwerpster werkende in België waarvan het werk voor eigen naam of voor een modehuis op de jury indruk heeft gemaakt gedurende de voorbije 12 maanden.

Entrepreneur of the year

wordt toegewezen aan een gedreven ondernemer/onderneemster actief in de Belgische modesector die een duidelijke meerwaarde heeft geboden gedurende het voorbije jaar. Fabrikanten en retailers behoren niet tot deze categorie.

Most promising graduate

wordt uitgereikt aan een alumnus van een Belgische modeschool, die in juni van het vorige academiejaar afstudeerde. De Belgische scholen die tot deze categorie behoren zijn: Royal Academy of Antwerp, La Cambre, SASK, KASK, HE Francisco Ferrer, Helmo Mode, Château Massart Mode.

Belgian
Fashion
Awards

The Belgian Fashion Awards repedia modit maximus ium soluptatquia site audandam, odi cum abora volo

The Jury Prize

rewards a Belgian designer or a designer working for a Belgian fashion house. The work in one’s own name or for a fashion house wins over the jury. This prize honours the career path of the designer. Nominations are by the members of the Official Jury.

Professional of the year

is awarded to a Belgian professional in the fashion sector, with the exception of designers, who has been noteworthy during the past 12 months.

Emerging talent of the year

is assigned to young talent or a Belgian label active in Belgium with a strong concept or great creativity. The winner must have been active in the professional milieu with his or her own collection for a maximum of 3 years. The winner receives a cash prize of € 5,000.

Fashion brand of the year

is an audience award for which Belgian brands can apply. The general public can choose their favourite via www.belgianfashionawards.be from a final selection of 10 Belgian brands carefully selected by a professional jury. The brand with the most votes wins the audience award.

Vote now

Designer of the year

is awarded to a Belgian designer working in Belgium whose work in his or her own name or for a fashion house impressed the jury during the past 12 months.

Entrepreneur of the year

is awarded to a committed entrepreneur active in the Belgian fashion sector who has provided clear added value during the past year. Manufacturers and retailers do not belong to this category.

Most promising graduate

is awarded to an alumnus of a Belgian fashion school who graduated in June of the previous academic year. Belgian schools belonging to this category are: Royal Academy of Antwerp, La Cambre, SASK, KASK, HE Francisco Ferrer, Helmo Mode, Château Massart Mode.

Nominees
Belgian
fashion
Awards

Designer
of the year:

Belgische ontwerper of in België wonende ontwerper van wie het werk onder zijn/haar eigen naam of voor een modehuis de afgelopen 12 maanden indruk heeft gemaakt op de jury.

CAROLINE BOSMANS

Caroline Bosmans is een stijlvol kindermodemerk uit België. Het label werd opgericht door Caroline Bosmans, die zelf vier kinderen heeft. Ze ontwerpt graag mode met kleurige prints en edgy motieven. De collectie bestaat uit kleding voor kinderen van 2 tot 18 jaar, vaak met een tikje humor en volgens een thema. Alle kleren zijn uniseks, gemaakt van comfortabele stoffen en van goede kwaliteit.Caroline Bosmans, die zelf vier kinderen heeft, ontwerpt kinderkleding met een tikje humor. Het label, voor 2- tot 18- jarigen, wordt gekenmerkt door kleurige prints en edgy motieven. Alle kleren zijn uniseks, gemaakt van comfortabele, kwalitatieve stoffen.

+ Constant sterk imago en aanbod.
+ Wereldwijd populair met internationale verkooppunten, vooral in Azië.
+ Lancering Bo(y)smans collectie: www.boysmans.com

CARINE GILSON

Net als de emblematische Garden of Eden van het merk, verandert het universum van Carine Gilson Couture voortdurend, en vernieuwt het zich met de seizoenen, wat zorgt voor verrassing, verleiding en inspiratie. De lingerie die ze maakt, is verleidelijk en elk stuk van de collectie wordt onmiddellijk een must-have. Aan de basis van de dromerige items ligt een filosofie van authentieke, exclusieve luxe. Elk stuk is uniek en wordt met uitzonderlijk vakmanschap vervaardigd in de ateliers van het huis in Brussel. De creaties van Carine Gilson Couture Lingerie zijn onmiddellijk herkenbaar aan hun sterke look, een verrassende combinatie van intense verfijning en puurheid, met zorgvuldig gekozen materialen en een zuiverheid van stijl. Een echt mooie creatie moet ingetogen zijn.Aan de basis van de lingerie van Carine Gilson ligt een filosofie van authentieke, exclusieve luxe. Elk stuk is uniek en wordt met vakmanschap vervaardigd in de Brusselse ateliers. Haar creaties zijn herkenbaar aan hun sterke look en een verrassende combinatie van verfijning en puurheid.

+ 30ste verjaardag dit jaar.
+ Tentoonstelling in het Mode & Kant Museum + uitgave van een boek.

website:CARINE GILSON.be

Facebook:CARINE GILSON

instagram: @CARINE GILSON

WOUTERS & HENDRIX

Al sinds 2007 zetten Wouters & Hendrix hun creatieve fantasieën om in puur goud. Door met dit edele metaal te werken, zijn ze geëvolueerd naar meer persoonlijke, serene vormen die een tijdloze schoonheid uitstralen. Hun creaties staan volkomen los van de trends en worden gekenmerkt door een diepgeworteld gevoel voor poëzie en een intense liefde voor schoonheid. Hun elegante, verfijnde collecties getuigen van hun meesterschap in de edelsmeedkunst.Al sinds 2007 zetten Wouters & Hendrix hun creatieve fantasieën om in goud. Hun creaties staan los van de trends en worden gekenmerkt door een diepgeworteld gevoel voor poëzie en een liefde voor schoonheid. Hun verfijnde collecties getuigen van hun meesterschap in de edelsmeedkunst.

+ Bestaan al meer dan 30 jaar.
+ Tentoonstelling in DIVA (Antwerps Diamantmuseum).
+ Openden een flaghipstore in Amsterdam.

OLIVIER THEYSKENS

Olivier Theyskens begon zijn eigen label in 1997. Zijn eerste collecties werden indertijd omschreven als ‘gothic extravanganza’, gotische extravagantie dus. Bij gebrek aan financiële steun moest hij zijn label opgeven. Rochas benoemde Theyskens tot creative director in 2002. In 2006 werd hij artistic director bij Nina Ricci. Tot 2014 had hij de creatieve leiding over de eigentijdse nieuwe upscale lijn van Theory, die Theysken’s Theory genoemd werd. In 2016 lanceerde hij opnieuw zijn eigen merk met een totaal onverwachte comeback show tijdens de Paris Fashion Week in september.Olivier Theyskens begon zijn label in 1997. Het werd omschreven als ‘gotische extravagantie’. Door financiële problemen moest hij het opgeven. Hij werd creatief directeur van Rochas in 2002, Nina Ricci in 2006 en Theyskens’ Theory in 2010. In 2016 lanceerde hij weer zijn eigen merk.

+ Tentoonstelling in Calais.
+ Nieuw kantoor in Parijs.
+ Nieuwe kapitaalinjectie.

CHRISTIAN WIJNANTS

Christian Wijnants is een modeontwerper die woont en werkt in Antwerpen. Hij lanceerde het label onder zijn eigen naam in 2003. Rijke, gelaagde motieven en frisse kleuren worden vertaald in knitwear met een authentieke, luxueuze stijl. Hij kreeg er in 2013 de International Woolmark Prize voor, in 2006 de ANDAM Award, en in 2005 de Swiss Textiles Award.Christian Wijnants woont en werkt in Antwerpen. In 2003 lanceerde hij het label dat zijn naam draagt. Zijn handelsmerk is breigoed met rijke motieven en frisse kleuren. Hij kreeg er in 2013 de International Woolmark Prize voor, in 2006 de ANDAM Award en in 2005 de Swiss Textiles Award.

+ Naast zijn vrouwencollectie heeft Christian Wijnants ook een knitwear collectie voor mannen gelanceerd en een schoenencollectie.
+ Hij volgt zijn eigen weg met een eigen esthetiek die steeds meer internationale erkenning krijgt.
+ Pop-up in Le Bon Marché.

Nominees
Belgian
fashion
Awards

Professional
of the year:

Een professional uit de mode-industrie wiens werk in de afgelopen 12 maanden indruk heeft gemaakt, maar die geen ontwerper is (stylist, fotograaf, model).

PETER PHILIPS

Philips studeerde af aan de Koninklijke Academie van Antwerpen. Oorspronkelijk studeerde hij modeontwerp, maar toen hij backstage bij een show hielp kleden, vertelde hij The Independent dat hij “de make-upteams aan het werk had gezien en zich realiseerde dat je daar je brood mee kon verdienen. Het intrigeerde me dat je ook make-up kon doen in de modewereld.” Kort daarna begon hij te werken als make-up artist. Tijdens een shoot met Vanderperre besloot hij Mickey Mouse op het gezicht van een model te tekenen, en daarmee creëerde hij een van zijn meest iconische beelden.Peter Philips studeerde af aan de Koninklijke Academie van Antwerpen. Hij studeerde er mode, maar raakte backstage bij een show gefascineerd door make-up. Sinds 2014 is hij creative and image director van Christian Dior make-up. Hij werkt ook voor onder andere Dries Van Noten en Fendi.

+ Creative and image director van Christian Dior make-up.
+ Creëert mooie, indrukwekkende concepten voor Dior, zowel voor vrouwen als mannen.

website:PETER PHILIPS.be

Facebook:PETER PHILIPS

instagram: @PETER PHILIPS

BENOIT BETHUME

Toen hij zeer jong afstudeerde aan La Cambre Mode, nam Benoit Béthume al snel afstand van het pure ontwerpen om zich te concentreren op image en brand identity. Eerst werd hij moderedacteur bij diverse tijdschriften, vervolgens werkte hij als consultant voor Belgische en internationale merken als Véronique Leroy, Nina Ricci, Petit Bateau, Prada, Carven en Guillaume Henry. Zijn rol bestaat uit het analyseren van een collectie om de looks voor een modedefilé of een fotoshoot samen te stellen. Hij moet daarmee een concrete interpretatie geven van de collecties, zodat het publiek van een modeshow of de klanten in de winkel die beter begrijpen.Tom Van Dorpe studeerde beeldende kunst aan de Sint-Lucas Academie. In 2008 verhuisde hij naar New York, waar hij moderedacteur werd van V Magazine en V Man. Hij werkt als stylist en ontwikkelt creatieve merkstrategieën. In 2019 begon hij het scouting agency Noah Mgmt.

+ Moderedacteur.
+ Artistic director visuals voor Patou.
+ Werkte voor Prada, Mémoire Universelle, IFM Paris, etc.

website:BENOIT BETHUME.be

Facebook:BENOIT BETHUME

instagram: @BENOIT BETHUME

TOM VAN DORPE

Tom Van Dorpe werd geboren in België en studeerde beeldende kunst aan de Sint Lucas Academie voor hij in Parijs aan zijn carrière begon. In 2008 verhuisde Van Dorpe naar New York waar hij moderedacteur werd van V Magazine en V Man. Hij werkt nog altijd mee aan deze bladen. Van Dorpe heeft cliënten in Europa en de VS en doet de styling voor collecties, modeshows en reclamecampagnes. Hij ontwikkelt ook creatieve merkstrategieën.Tom Van Dorpe studeerde beeldende kunst aan de Sint-Lucas Academie. In 2008 verhuisde hij naar New York, waar hij moderedacteur werd van V Magazine en V Man. Hij werkt als stylist en ontwikkelt creatieve merkstrategieën. In 2019 begon hij het scouting agency Noah Mgmt.

+ Stylist op internationaal niveau.
+ Werkte samen met Rihanna om haar merk Fenty / Savage X Fenty uit te bouwen.
+ Levert naast zijn werk voor labels ook journalistieke bijdragen.
+ Sterke achtergrond in scouting.

website:TOM VAN DORPE.be

Facebook:TOM VAN DORPE

instagram: @TOM VAN DORPE

UBER AND KOSHER

uber & kosher is de Antwerpse visual art studio van Limburgers Martijn Vogelaers en Deborah Bloemen. Ze werken er met een heel gamma aan disciplines: art direction, concept design, identity design, artwork, styling, grafisch ontwerp voor print/web/kleding en consultancy voor de mode-, muziek-, kunst- en filmindustrie. Sinds 2002 doen ze ook producties en styling voor verschillende tijdschriften, kranten, televisie en andere projecten. Hun werk is wereldwijd gepubliceerd in boeken en tijdschriften.Uber & Kosher is de visual art studio van Martijn Vogelaers en Deborah Bloemen. Ze specialiseren zich in art direction, grafisch, concept en identity design, styling en consultancy voor de mode-, muziek-, kunst- en filmindustrie. Hun werk is wereldwijd gepubliceerd.

+ Visual art studio.
+ Alyx, Helmut Lang, Hugo Boss, etc. als klanten.
+ Creëren van artwork, styling, etc.

PIERRE DEBUSSCHERE

De Belgische kunstenaar Pierre Debusschere werd al heel jong een lieveling van de modewereld. Hij begon met het backstage fotograferen en filmen op modeshows in Parijs en Londen. Met zijn originele perspectieven en de experimentele digitale techniek die hij ontwikkeld heeft, onderscheidt Pierre zich van de anderen. Hij leverde editorials voor modetijdschriften en werkte samen met bekende labels als Raf Simons, Delvaux, Dior, Louis Vuitton, Adidas, Nike… Hij maakte ook video’s voor Beyoncé en Alicia Keys. In 2013 maakt hij zijn eerste eigen film: ‘I Know Simply That The Sky Will Last Longer Than I’.Pierre Debusschere begon met het backstage fotograferen en filmen van modeshows. Hij onderscheidt zich door zijn originele perspectieven en eigen experimentele digitale techniek. Hij werkte al samen met labels als Delvaux en Nike. Hij maakte ook video’s voor Beyoncé en Alicia Keys.

+ Fotograaf (beauty, fashion, art, advertising, films).
+ Tentoonstelling ‘UNcovered’ en internationale boeklancering in MAD en in Tokyo.
+ Medeoprichter van 254 Forest, een plek waar een collectief van creatief talent samenkomt en werkt.

Nominees
Belgian
fashion
Awards

Entrepreneur
of the year:

Een ondernemer in de Belgische modesector die bekend staat om een (of meerdere) succesvolle realisaties en die in het afgelopen jaar een waardevolle bijdrage heeft geleverd op zijn/haar terrein.

Patrick Van Heurck & Frederik Vitré

Patrick Van Heurck en Frederic Vitre zijn de oprichters van Bellerose. Het merk wordt sinds 1989 in België ontworpen en brengt casual fashion voor mannen, vrouwen en kinderen. Het label ontstond uit een passie voor alles wat authentiek is, en de kleren passen bij de stijl en de behoeften van een kosmopolitisch, informeel en urban publiek. Het merk wordt in België en internationaal vertegenwoordigd door de flagshipstores en via een netwerk van high-quality multi-brand partners.Patrick Van Heurck en Frederic Vitre zijn de oprichters van Bellerose. Het merk wordt sinds 1989 in België ontworpen en brengt casual fashion voor mannen, vrouwen en kinderen. De kleren passen bij de stijl en de behoeften van een kosmopolitisch, informeel en urban publiek.

+ Bestaat al meer dan 20 jaar.
+ Wereldwijd verspreid.
+ Verkoopt LRNCE.
+ Top webshop met matentabel.

website:Bellerose.be

Facebook:Bellerose

instagram: @Bellerose

FLORENCE COOLS & ARTUR TADEVOSIAN

Als jonge modeliefhebster weet Florence Cools feilloos de nieuwe brands met toekomst te ontdekken. Zij en haar partner Artur Tadevosian zijn gefascineerd door een chique, kosmopolitische stijl en ze kiezen merken die je nergens anders ziet. Perfect voor wie van originele kleding houdt. Met deze winkel, waar je basic, chique must-haves vindt of bijzondere accessoires, bevestigt Damoy de reputatie van Antwerpen als modemekka.Florence Cools weet feilloos de nieuwe brands met toekomst te ontdekken. Zij en haar partner Artur Tadevosian zijn gefascineerd door een chique, kosmopolitische stijl en kiezen merken die je nergens anders ziet. Met deze winkel bevestigt Damoy de reputatie van Antwerpen als modemekka.

+ Bouwden hun zaak in 7 jaar uit tot een succesvolle winkel in Antwerpen.
+ Hebben nu verkoopagentschappen in Antwerpen en Paris.
+ Hebben een eigen merk en begonnen hun eigen logistiek bedrijf met een superklein team.

Inge Onsea & Esfan Eghtessadi

Het gezamenlijke modeavontuur van Inge Onsea en Esfan Eghtessadi begon met een idee dat even simpel als essentieel was. Vanuit hun appartement lanceerde het jonge koppel een collectie die bestond uit T-shirts in vier stijlen die verkrijgbaar waren in 20 verschillende kleuren. Het werd een overweldigend succes, en Essentiel was geboren. Inge leidt het huidige designteam met een enorme hoeveelheid positieve energie, gevoel voor mode en stijl. Ze reist de wereld af op zoek naar inspiratie, maar Antwerpen blijft haar thuishaven. Esfan combineert zijn passie voor het product met een aangeboren zakelijke intuïtie. Hij concentreert zich nu op de internationale uitbreiding van het merk.Het modeavontuur van Inge Onsea en Esfan Eghtessadi begon met een collectie T-shirts in vier stijlen, verkrijgbaar in 20 kleuren. Inge leidt het designteam. Esfan heeft een aangeboren zakelijke intuïtie. Hij concentreert zich op de internationale uitbreiding van het merk.

+ Een business die blijft groeien, met de opening van hun eerste winkel in Londen.
+ Sterke aanwezigheid in Azië.
+ Lancering van een schoenencollectie met Virginie Morobé.

website:Essentiel.be

Facebook:Essentiel

instagram: @Essentiel

VALERIE BERCKMANS

In haar studio/shop in de Van Arteveldestraat ontwerpt de Brusselse styliste al sinds 2006 een vrouwencollectie in een grafische, minimalistische, vrouwelijke stijl. Elk stuk dat uit haar studio komt is zorgvuldig gemaakt met fair trade materialen die uit de organische landbouw komen, of met alternatieve grondstoffen die traditioneel aandoen. De productie in Belgische en Franse ateliers is zero waste, met damestruien en nieuwe perspectieven voor een kindercollectie.Elk stuk van Valerie Berckmans is gemaakt van materialen die uit de organische landbouw komen of van alternatieve grondstoffen. De productie in Belgische en Franse ateliers is zero waste, met damestruien en nieuwe perspectieven voor een kindercollectie.

+ Wordt elk jaar meer duurzaam (organische stoffen, plaatselijke productie - #wemadeyourclothes, zero waste...)
+ Het merk werd 15 jaar geleden opgezet en haar winkel in de Dansaert bestaat al 12 jaar.

SOFIE D’HOORE AND CHANTAL SPAAS

De Belgische ontwerpster Sofie D’Hoore is geboren en getogen in Antwerpen. Ze begon aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, en volgde toen een studie Textielingenieur in Gent. Ze startte haar eigen merk in 1992. Inmiddels heeft de talentvolle ontwerpster een goede reputatie opgebouwd bij modeliefhebbers. Haar liefde voor pure, simpele kleding heeft haar naar de top van de Belgische modewereld gebracht. Sofie probeert haar merk voortdurend verder te ontwikkelen op het gebied van pasvorm, kleur en uitvoering. Ze werkt met natuurlijke materialen, en wil kleding maken waarin je vrij kunt bewegen. Ze beschrijft haar eigen collecties als ongecompliceerd. Haar stijl is gesofisticeerd, perfect voor het drukke leven van alledag.Sofie D’Hoore begon aan de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten en volgde een studie Textielingenieur in Gent. Ze startte haar merk in 1992. Ze wil kleding maken waarin je vrij kunt bewegen en beschrijft ze als ongecompliceerd. Haar stijl is gesofisticeerd, perfect voor alledag.

+ Bestaat al meer dan 30 jaar.
+ Sterke commerciële ontwikkeling wereldwijd.

Nominees
Belgian
fashion
Awards

Emerging talent
of the year:

Een jong Belgisch talent, Belgisch label of ontwerper in België die een sterk concept of een grote creativiteit ontwikkeld heeft (eigen collectie sinds maximaal 3 jaar).

SARAH LEVY

Na haar afstuderen aan het Institut Supérieur d’Architecture in 2006 besloot Sarah haar beroep zo breed mogelijk te zien, en begon tentoonstellingen te organiseren. Tijdens die periode ontwikkelde ze een persoonlijke benadering, zowel op theoretisch als praktisch gebied, iets tussen architectuur en design. In 2016 begon ze zich te concentreren op het gebruik van accessoires en deed een Master in Accessoires bij ENSAV La Cambre. Met haar eerste collectie ‘Creatures of Habit’ speelt ze met onze dagelijkse gewoontes, die ze vorm geeft in accessoires die half handtas, half handschoen zijn. Sinds 2018 werkt ze als freelance accessoire-ontwerpster.Sarah Levy studeerde aan het Institut Supérieur d’Architecture. In 2016 deed een Master in Accessoires bij ENSAV La Cambre. Met haar eerste collectie ‘Creatures of Habit’ speelt ze met het idee van onze dagelijkse gewoontes. Sinds 2018 werkt ze als freelance accessoire-ontwerpster.

+ Masters in Architectuur & Masters Accessoires La Cambre Mode(s).
+ Won de Publieksprijs in Hyères 2019 voor haar sociologische benadering en uitwerking van accessoires.

website:SARAH LEVY.be

Facebook:SARAH LEVY

instagram: @SARAH LEVY

BERNADETTE

Bernadette is het Antwerpse luxe prêt-à-porter label van moeder en dochter. Hun collecties bestaan uit gemakkelijk draagbare Bernadette en Charlotte De Geyter zijden jurken met verrassende prints die exclusief in het huis vervaardigd worden. Liefde voor de natuur en de kunst zijn de rode draad in Bernadette’s stijl. Ultravrouwelijke, kosmopolitische glamour wordt gecombineerd met een poëtische visie van een paradijselijke wereld, ver van het gewone leven. Zuivere lijnen geven de sobere silhouetten van het label extra elegantie, en de kleurige bloemenprints zorgen voor een tijdloze, vrijgevochten vibe.BERNADETTE is het label van moeder en dochter Bernadette en Charlotte De Geyter. Ze zijn bekend voor hun draagbare zijden jurken met verrassende, exclusieve prints. Zuivere lijnen geven de silhouetten extra elegantie, en de kleurige bloemenprints zorgen voor een vrijgevochten vibe.

+ Een zaak in expansie, vanaf het eerste seizoen een hit op Net-a-Porter, nu ook te vinden in Browns en Selfridges.
+ Veel aandacht van de pers, met interviews in The Guardian, Vogue, etc.

website:BERNADETTE.be

Facebook:BERNADETTE

instagram: @BERNADETTE

INDEE

Indee staat voor onafhankelijkheid. Dat is de boodschap die het Belgische ontwerpersduo achter Indee wil overbrengen aan de tienermeisjes van vandaag. De naam van het merk refereert naar een nieuwe generatie eigenzinnige jonge meisjes die zich willen kleden zoals ze zich voelen. De twee ontwerpers hebben tijdens hun project ook constant samengewerkt met die jonge meisjes. Indee brengt een leuze die elk jong meisje zou moeten kennen: kleding moet fun zijn. Door verschillende invloeden, kleuren en prints te mixen wil het merk de meisjes verrassen, maar hen ook helpen om zichzelf te verrassen en hun eigen individuele, unieke eigenschappen te ontdekken.INDEE staat voor onafhankelijkheid. Dat is de boodschap die het ontwerpersduo achter het merk wil overbrengen aan de tienermeisjes van vandaag. INDEE gelooft dat kleding fun moet zijn. Dat doen ze door verschillende invloeden, kleuren en prints te mixen.

+ Een merk voor meisjes van 8 tot 18 jaar.
+ Uitstekende ontwikkeling in België en het buitenland.
+ Sterke communicatie.

website:INDEE.be

Facebook:INDEE

instagram: @INDEE

NAMACHEKO

Broer en zus duo Dilan en Lezar Lurr zijn de ontwerpers achter het in 2017 gelanceerde mannenmodelabel Namacheko. Geboren in Iraaks Koerdistan en opgegroeid in Zweden mengen ze verschillende details uit hun Koerdische afkomst en Europese opvoeding tot eenvoudige en slimme ontwerpen. De collecties worden goed ontvangen door retailers; Namacheko wordt na amper twee jaar reeds verkocht in meer dan 38 high-fashion boetieks wereldwijd.Broer Dilan en zus Lezar Lurr mengen verschillende details uit hun Koerdische afkomst en Europese opvoeding tot eenvoudige en slimme ontwerpen. De collecties wordt na amper twee jaar reeds verkocht in meer dan 38 high-fashion boetieks wereldwijd.

+ Gestart in 2017 en onmiddellijk opgepikt door de Parijse boetiek The Broken Arm
+ Worden gesteund door het Belgische productie en distributie bedrijf Gysemans Clothing Group

website:NAMACHEKO.be

Facebook:NAMACHEKO

instagram: @NAMACHEKO

TEMPLA

Templa is een luxe outdoor performance merk, gespecialiseerd in bergkleding en stadskledij met een combinatie van esthetiek en technische vernieuwing. Kleding voor de modebewuste avonturier, met een futuristisch thema. Elk stuk wordt zorgvuldig tot in de kleinste technische details uitgewerkt en getuigt van een luxueuze stijl en vakmanschap dat de conventionele grenzen van kledingconstructie overschrijdt.Templa is een outdoormerk, gespecialiseerd in bergkleding en stadskledij. Kleding voor de modebewuste avonturier, met een futuristisch thema. Elk stuk wordt zorgvuldig uitgewerkt en getuigt van een stijl en vakmanschap dat de conventionele grenzen van kledingconstructie overschrijdt.

+ Luxe outdoor brand verkocht bij top verkoopkanalen als Selfridges, Joyce HK, Net-a-Porter, Barneys, etc.
+ Lanceerde een collectie in samenwerking met Raf Simons, geshowd door A$AP Rocky.

website:TEMPLA.be

Facebook:TEMPLA

instagram: @TEMPLA

Nominees
Belgian
fashion
Awards

Most promising graduate
of the year

Veelbelovende leerling van een Belgische modeschool die in juni 2019 is afgestudeerd.

THUREL THONET – Helmo

BART LAPERE – Kask Gent

Nominees
Belgian
fashion
Awards

THE JURY PRIZE 2019

Belgische ontwerper of in België wonende ontwerper van wie het werk onder zijn/haar eigen naam of voor een modehuis de afgelopen 12 maanden indruk heeft gemaakt op de jury.

Deze prijs honoreert het parcours van de ontwerper of ontwerpster en wordt voorgedragen door de leden van de officiële jury.

Jury Belgian Fashion Awards

Patrick Scallon

Communications Director Dries van Noten & President of the BFA 2019 jury

Elizabeth von der goltz

Global Buying Director Net-à-Porter

Angelo Flaccavento

Journalist The BoF

Diane Von Furstenberg

Designer

Elektra Dimitriadou

Buyer Dover Street Market London

John Degreef

Writer & curator

Sonja Noël

Owner Stijl Brussels

Frederico Poletti

Journalist Vogue Italia

Elisa Dewyngaert

Curator MoMu Antwerp

Serge Carreira

Journalist & lecturer

Christopher Morency

Editor-at-large Highsnobiety

Jean Pierre Blanc

founder of the International Festival of Fashion and Photography of Hyères

Kevin Borrey De Coninck

Owner .NU store & Thirteentwelve showroom

Caroline Esgain

Musée Mode & Dentelle

Marcus Paul

Celebrity stylist

Glenn Martens

Designer

Belgian
Fashion
Awards

We vroegen Belgische merken om zich kandidaat te stellen voor deze award. Een professionele jury maakte een selectie, maar het publiek beslist.
Stem en maak kans op een duoticket voor de Belgian Fashion Awards 2019.

FAÇON JACMIN

FAÇON JACMIN is opgericht door Ségolène en Alexandra Jacmin in 2016. De collectie bestaat volledig uit Japans denim en wordt in Europa geproduceerd door vakmensen en denimspecialisten. Hun laatste project is het ‘denim collect’-upcyclingproject dat iedereen aanmoedigt om oude denim stukken binnen te brengen om de stof te hergebruiken/upcyclen tot spannende nieuwe stukken. Ze zijn ook bezig met het maken van prototypes voor nieuwe tassen, hoeden, enz. en in de nabije toekomst zullen ze ook online bestellingen in een gerecyclede tas naar elke klant sturen.

FILLES A PAPA

Het is 10 jaar geleden dat het merk FILLES A PAPA werd gelanceerd en inmiddels geniet het label Belgische en internationale erkenning. Sarah en Carol Piron werken in hun creatieve studio in Luik, geholpen door hun team. In 2019 heeft FAP de eerste schoenenlijn ontwikkeld die online en in een selectie van internationale shops beschikbaar is. Het kenmerkende item van deze schoenencollectie is een denim ‘santiag’, geherinterpreteerd als een laars tot op dijhoogte. Deze schoenen zullen in de toekomstige collecties verder worden ontwikkeld. Dit jaar werkten de zussen ook erg hard aan hun wereldwijde distributie, vooral op de Chinese markt dankzij hun deelname aan de Shanghaï Fashion week vanaf maart 2019.

HOWLIN’

HOWLIN’ (2009) is het Antwerpse breigoedlabel van de broers Olyslager. Het label wordt geroemd om zijn collecties in hoogwaardige shetlandwol, geproduceerd in Schotland en Ierland. Howlin’ wordt verkocht bij 180 internationale boetieks als MATCHESFASHION en Mr. Porter en heeft indrukwekkende capsulecollecties op zijn conto met o.a. Opening Ceremony, Ace Hotel, Mackintosh, Cereal Magazine, enz. Namen als Luke Edward Hall, Tame Impala en Rinus Van de Velde zweren bij hun bonte, speelse esthetiek. In 2019 viert Howlin’ zijn tienjarig bestaan met een exclusieve re-editie van twee archieftruien in het geroemde Howlin’-zigzagpatroon.

SNOBE

Paris Malungu en Melissa Deffense zijn hun modeavontuur gestart met het customizen van bikerjasjes. Sindsdien breidt hun collectie alsmaar uit en komen er voortdurend nieuwe leren items bij. Hun creaties zijn een afspiegeling van het leven dat ze leiden. Voor Paris Malungu hebben ze bijvoorbeeld alles te maken met de familiegeschiedenis. De autumn / winter, die ze ‘1080’ doopten, is namelijk geïnspireerd op de urban esthetics van zijn jeugd in de Noordwijk van Brussel. SNOBE evolueert snel, maar houdt de voetjes stevig op de grond. Het jonge modehuis werkt steeds professioneler, maar alles is ontworpen en geproduceerd in België.

BONJOUR MAURICE

BONJOUR MAURICE heeft kindermode opnieuw uitgevonden en biedt daarvoor een gecustomizede doos aan met een minimalistische garderobe van 7 stuks voor 48 outfits. De voordelen van deze minimalistische garderobe zijn talrijk, zowel pedagogisch als ecologisch. Met een beperkte keuze kan het kind autonomie, zelfrespect en de waarde van de dingen leren. En voor de ouder? Die bespaart dankzij deze ethische aankoop tijd, ruimte en geld.

NATAN

De designer achter NATAN, Edouard Vermeulen, is al meer dan 35 jaar gekend voor zijn pure stijl; codewoorden zijn vrouwelijkheid en verfijning. Dit jaar opende hij Atelier II. Dit is de nieuwe ruimte van het Natan-huis, gelegen in een appartement aan het Georges Brugmannplein. Een tijdloze plek, open voor het publiek. Het is gewijd aan kennis en vakmanschap. Hier zijn de naaisters van het Belgische bedrijf bezig met snijwerk, collectiestukken, unieke stukken en exclusieve items. Daarnaast is er ook nog Natan Collective, een concept ter ondersteuning van jong Belgisch talent. De tentoonstellingen van deze jonge creatievelingen vinden plaats in de expositieruimte van Natan ‘Rue De Namur’.

LA FILLE D’O

LA FILLE D’O is avant-gardistische lingerie die je lichaam ondersteunt en je houding versterkt, zonder compromissen en dus allesomvattend. Sinds de start in 2003 produceren ze in België. Voor La Fille d’O is het belangrijk dat design, productie en consumptie nauw met elkaar verweven zijn. La Fille d’O creëerde dit jaar in samenwerking met Ann Demeulemeester een body en werkte samen met Z33 en WeCanDance.

ARTE

Wat in 2009 begon als een experimentele capsulecollectie van T-shirts, is uitgegroeid tot een creatief huis, dat zijn relevantie bewijst door artistieke en actuele concepten te vertalen naar prêt-à-portercollecties. In 2019 bestaat ARTE Antwerp uit een flagshipstore in thuisstad Antwerpen, een tijdelijke winkel in Gent en de plannen om een andere Belgische stad te veroveren. 2019 is een bijzonder moment voor het label, omdat Arte Antwerp zich in haar collecties en samenwerkingen meer dan ooit over de artistieke grenzen heen heeft verplaatst. Arte Antwerp reflecteert en betrekt tegelijkertijd het creatieve landschap en werkt samen met lokale opkomende kunstenaars zoals Tom Volkaert, Vrints-Kolsteren, Benny Van den Meulengracht-Vrancx en initiatieven zoals het Antwerpse Kunstweekend.

Mieke Dierckx

MIEKE DIERCKX, het luxelederwarenmerk, bestaat acht jaar. Inmiddels verdient het label het vertrouwen van de consument en heeft ze een mooi netwerk van Belgische boetieks. Onlangs opende de eerste flagshipstore en showroom in Westerlo. Door deze opening was het mogelijk om het volledige imago en de branding van ‘Mieke Dierckx’ te presenteren: een verfijnd, tijdloos en minimalistisch product. Het merk groeit, de eerste internationale contacten staan op het programma. Mieke Dierckx staat te trappelen om haar visie op creativiteit en het vakmanschap van Belgisch design wereldwijd te delen.

LÉO

Het label LÉO is in 2016 opgericht met het idee om intelligent gemaakte kledingstukken voor echte vrouwen te creëren. Het definieert zich ergens tussen de verbeelding en de geest van een generatie, waar verschillende werelden, tijdperken, bewegingen, sferen en subculturen bij elkaar worden geplaatst om tot een atypisch modern silhouet te komen. LÉO werd reeds opgepikt door M.I.A., Billie Eilish, Bella Hadid… en door tijdschriften als Dazed, Novembre, Hypebeast en Vogue. Sinds 2019 is LÉO aanwezig in de meest prestigieuze modezaken, waaronder JOYCE Hong Kong en Shanghai, Galeries Lafayette, H-Lorenzo, Kith New York en Los Angeles, GR8, Selfridges, Machine-A, Smets…

Belgian
Fashion
Awards

De Belgian Fashion awards vieren gevestigd talent en nieuwkomers uit de Belgische mode-industrie. Dit is een overzicht van de winnaars van 2018.

The Jury Prize

Martin Margiela

Professional of the year

Carol & Sarah Piron — Filles à Papa

Emerging talent of the year

42 | 54

Designer of the year

Glenn Martens

Entrepreneur of the year

Carol & Sarah Piron — Filles à Papa

Most promising graduate

Federica Di Leo

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

Belgian
Fashion
Awards

De Belgian Fashion awards vieren gevestigd talent en nieuwkomers uit de Belgische mode-industrie. Dit is een overzicht van de winnaars van 2017.

The Jury Prize

Dries Van Noten

Professional of the year

Inge Grognard

Emerging talent of the year

Façon Jacmin

Designer of the year

Raf Simons

Entrepreneur of the year

Anton Janssens & Raf Maes — Komono

Most promising graduate

Rushemy Botter

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

Belgian
Fashion
Awards

De ceremonie van de Belgian Fashion Awards is het feestelijke slot van Fashion Talks 2019. Toegang tot de Belgian Fashion Awards is inbegrepen in de ticketprijs van Fashion Talks.

Koop je tickets hier

WAAR EN WANNEER

Fashion Talks 2019 vindt plaats op 21 november in de Handelsbeurs in Antwerpen. De awardceremonie start om 18u30 en eindigt om 19u30.

Adres:Handelsbeurs, Twaalfmaandenstraat, Antwerpen

BEREIKBAARHEID

De Handelsbeurs ligt in het hart van Antwerpen en is vlot bereikbaar met openbaar vervoer. Vanaf het centraal station wandel je 18 minuten en tramhalte Antwerpen Meir is slechts 1 minuut verwijderd te voet. We raden aan om heen en weer te reizen met het openbaar vervoer.

Openbare parking:Q-Parking Handelsbeurs, Q-Park Meir, Interparking Meir