We vroegen Belgische merken om zich kandidaat te stellen voor deze award. Een vakjury heeft hier een zorgvuldige selectie uit gemaakt, maar het grote publiek heeft het laatste woord. Er kan gestemd worden tot 18 november.

 

— Clio Goldbrenner

Op je zessentwintig starten met een handtassenlijn die in geen tijd een herkenbare signature style heeft, het is niet iedereen gegeven. Hoewel het bewijst dat Clio Goldbrenner van nature aanvoelt wat modieuze vrouwen willen, lanceerde ze in 2023 het #TalkToClio concept: door vrouwen van verschillende leeftijden en achtergronden uit te nodigen in haar showroom, wil ze de vinger aan de pols blijven houden. Het inspireerde Goldbrenner onder andere om dit jaar zowel een ‘Signature’-lijn uit te brengen met exclusieve, limited edition ontwerpen, als een ‘Motion’-lijn met tassen in betaalbaar nylon, die vanaf 2024 bovendien van 100% gerecycleerd nylon zullen worden gemaakt.

— Judassime

Benjamin Voortmans alias Judassime is een jonge non-binaire multidisciplinaire kunstenaar en performer die mode gebruikt als hun eerste taal. Er was geen school voor nodig om Judassime met passie aan het werk te zetten en na het droppen van hun eerste Club Couture collectie in 2021 met een volledig digitale show, is Judassime klaar om de wereld te verkennen en zich uit te drukken via hun visie en passie. Het genderfluïde label wil mensen in staat stellen om zelfverzekerd en onbevreesd te leven. Met de behoefte om donkere onderwerpen uit het leven en de geschiedenis te verkennen en erover te praten via hun collectie, wil Judassime een nieuw licht en verbinding brengen om mensen te inspireren en een stem te geven aan het onbekende.

— Kasbah Kosmic

Het verhaal van Kasbah Kosmic startte toen Kenza Taleb Vandeput haar woonkamer omtoverde tot een atelier. Door stukken uit haar voorraad te deconstrueren en opnieuw in elkaar te naaien, vindt ze haar identiteit tussen unieke en geüpcyclede kledingstukken. Met subtiele knipogen naar haar Maghrebijnse achtergrond wil de Brusselse ontwerpster mensen trots maken op hun identiteit en bewust maken van hun consumptiegedrag. 2023 stond onder andere in het teken van een samenwerking met het MIMA in Brussel en deelname aan Kopenhagen Fashion Week, waarmee de ontwerpster het internationaal potentieel van Kasbah Kosmic wilde aantonen.

— LolaLiza

LolaLiza is tweeëntwintig lentes jong, toch zit er nog geen sleet op de formule. Zo engageert het kleurrijke, no nonsense modemerk zich voor een meer duurzame toekomst door voor 75% met Europese ateliers te werken en zal het tegen 2025 voor 50% natuurlijke of gerecycleerde stoffen gebruiken. In 2023 werd de LolaLiza Fashion School opgericht: 10 jonge ontwerptalenten kregen een ‘bootcamp’ van het LolaLiza designteam en mochten daarna hun ontwerpen verkopen via de LolaLiza-verkoopkanalen. Dat zijn er ondertussen heel wat: naast fysieke winkelpunten in België, Frankrijk en Luxemburg wordt LolaLiza online in zo’n 26 landen verdeeld. Een laatste stokpaardje is inclusiviteit: sinds 2023 is de kleding van maat 34 tot 50 beschikbaar.

— Rae Antwerp

Feminien, comfortabel, klassiek, cool. Andrea Giuanta combineert dit alles in haar ontwerpen voor Rae Antwerpen. De gebruikte stoffen zijn 100 procent natuurlijk. Velen daarvan zijn ook veganistisch en afkomstig van restmateriaal. In België heeft Rae Antwerpen, dat in 2018 werd gelanceerd, nu meer dan 40 verkooppunten. Het merk wordt ook in Europa verkocht en steekt deze herfst de oceaan over naar de Verenigde Staten. Andrea Giunta is verkozen tot ontwerper van de maand door de boetieks van TNT in Toronto, Canada, en zal daar in april en mei 2024 een pop-up winkel opzetten.

— CKS

Strepen, ruiten, bloemen, … fans van kleurrijke prints kunnen hun hart ophalen bij CKS. Elk seizoen worden nieuwe dessins gecreëerd door in house designer Sophie Epistalié. Ook voor Internationale Vrouwendag in maart 2023 werd een speciale print ontwikkeld, waarin het motto ‘We’ve got each other’s back’ verwerkt zat. De print kwam terug op een sjaal en in een capsulecollectie, die voor de bijhorende campagne gefotografeerd werd op ambitieuze, dynamische Belgische vrouwen.

— Filou & Friends

Het team van Filou & Friends is trots op de stappen die ze de laatste maanden gezet hebben om een circulair kinderkledingmerk te worden. Op Black Friday 2022 werd Filou Forever gelanceerd. Klanten kunnen hun oude stukken inleveren. Wat nog in goede staat is, wordt vergoed in de vorm van een tegoed en daarna opnieuw aangeboden, online, op braderieën en sinds deze zomer ook in de flagshipstore in Kortrijk. In 2023 werd ook een testproject opgezet waarbij stuks die niet door de strengste kwaliteitscontroles raken maar waarmee voor de rest niets mis is, met korting te koop worden aangeboden. Het vormt slechts een greep uit wat het merk reeds ondernam en nog plant te ondernemen met het oog op een meer duurzame toekomst.

— Kaai

Ondernemers Ine Verhaert en Helga Meersmans hadden vijf jaar geleden een helder doel voor ogen: handtassen voor elke dag aanbieden die niet alleen stijlvol zijn, maar ook praktisch. In 2023 is hun geesteskind een begrip bij ambitieuze vrouwen. Zelfs kroonprinses Elizabeth werd al met een KAAI-tas gesignaleerd. Na het uitbouwen van een uitgebreid netwerk verkooppunten en twee flagshipstores in België ligt de focus nu op buitenlandse expansie. Daarnaast bracht KAAI vorige zomer een tas uit in samenwerking met designer Igor Dieryck en ligt vanaf dit najaar een vegan versie van de bestverkopende tassen in de winkels.

LĒO

De wereld van LĒO bevindt zich op het kruispunt van luxe, avant-garde en streetwear. Sinds 2016 creëren artistiek directeur Leonneke Derksen en haar -hoofdzakelijk vrouwelijke- team collecties waarmee ze een zo divers mogelijk publiek willen bereiken, zowel op vlak van gender als figuur en cultuur. Ook duurzaamheid is eigen aan het DNA van LĒO: alle kleding wordt in Europa geproduceerd en in 2023 werd het platform RĒ-LĒO gelanceerd, waarop tweedehands stukken te koop worden aangeboden. Ten slotte zijn er een al een aantal interessante samenwerkingen geweest, zowel nationaal, bijvoorbeeld met het muziekfestival HORST als internationaal, met het Amerikaanse kledingmerk Dickies.

Orta

Orta (Franstalig acroniem voor ‘objectif’, ‘responsable’, ‘tendance’ en ‘abordable’) is de naam van dit Brussel modemerk dat duurzaamheid centraal stelt bij alles wat het onderneemt. Zo lanceerden ze onder andere het project ‘Orta La Suite’, waarbij kleding van a tot z in Europa wordt ontwikkeld: van de teelt van het materiaal waarvan de stoffen gemaakt worden tot de ateliers waar de stukken geproduceerd worden. Orta startte als online project van Marion Schoutteten in 2017. Ondertussen openden zij en haar echtgenoot Gauthier een Orta- boetiek in Brussel, hebben ze een team van dertig collega’s rond zich verzameld en werken er zo’n vierhonderd naaisters voor Orta, van Frankrijk tot Portugal.